fbpx

Bak «fint»: 20 spørsmål for å få barn til å snakke

Det er det typiske spørsmålet vi foreldre stiller barna: «Hvordan var det på skolen i dag?» Og i generasjoner har barna, nesten gryntet, en eller annen variasjon av «fint».

Ja, jøss! Ingen og ingenting er bare «fint». «Fint» er for folk som ikke vil snakke om det. «Fint» er for den søte kassadama, fordi hun er hyggelig. «Fint» gir meg ikke den dyptfølende og etterlengtede kontakten jeg er ute etter, fra mine to døtre når jeg spør dem om skolen.

Jeg vet at jentene trenger å løsne på båndene fra meg og bli fungerende, selvstendige personer, men det betyr ikke at jeg er villig til å bli etterlatt i mørket når det kommer til hva som egentlig skjer gjennom en hel skoledag. Trikset er å vite hvordan jeg skal få det jeg vil ha.

Som med mye av det å oppdra barn, er dette noe man kan lære seg og timing er alt.

Selv om jeg ønsker å snakke med barna med en gang de kommer inn døra hjemme, er det sjelden de er med på de notene. De er slitne etter skolen og alle hendelser og trenger å nullstille seg litt.

Istedet, ved middagsbordet når alle er samlet, kan 11-åringen åpne seg. 7-åringen i huset er forsåvidt veldig glad i å snakke hele tiden (unntatt rett etter hjemkomst), men spesielt ved leggetid, er hun mest skravlesjuk. Sikkert for å hale ut leggetiden bittelitt ekstra 😉

 

Det er ikke bare det at jeg vil at jentene skal fortelle meg om dagen sin som er utfordrende. Det er også å holde fokus og ikke avbryte da de først har åpnet opp og snakker.

Ettermiddagene er hektiske, med middagslaging, lekser og aktiviteter. Det er ganske mange samtaler som har blitt kuppet av timeren på potetene eller jeg som spør oppfølgingsspørsmål for raskt fordi vi må skynde oss videre. Barna våre er sensitive, spesielt når de når 10-års alderen og tenårene. Jeg har lært meg å sette meg ned, HOLDE KJEFT OG LYTTE, når de begynner å fortelle om livene sine, og om jeg er skikkelig heldig, følelsene sine.

 

 

Her er noen solide samtaleemner å starte med for å komme litt lenger enn «fint»:

  1. Hvilken del av dagen var din favoritt?
  2. Hva var det mest spennende som skjedde i dag?
  3. Hvor er det mest interessante stedet i klasserommet?
  4. Hva var det mest kjedelige som skjedde på skolen i dag?
  5. På hvilken måte var du omtenksom i dag?
  6. Om du kunne gi læreren et kallenavn, hva skulle det vært?
  7. Hvem hadde den beste lunsjen i dag?
  8. Hva var det rareste som skjedde i dag?
  9. Hva fikk deg til å le?
  10. Hva gjorde du for å hjelpe andre?
  11. Hva er det beste med læreren?
  12. Hva liker du best med sideeleven?
  13. Hva lekte du i friminuttet?
  14. Hva for noe kult har du laget i dag?
  15. Syns du klasseromreglene er rettferdige/urettferdige?
  16. Er det noe som har skjedd som du lurer på eller har spørsmål til?
  17. Er det noe du føler deg forvirret over?
  18. Hva var vanskelig i dag?
  19. Er det noe du ønsker jeg skal vite om din dag?
  20. Hva gleder du deg til i morgen?

 

 

Foruten å lære meg hvordan jeg skal få jentene til å avsløre sine innerste hemmeligheter om skolehverdagen, har jeg også lært meg å takke for at de deler. Det lar dem få vite at jeg setter stor pris på deres erfaringer og følelser. Det oppmuntrer dem også til å fortsette å dele, som beroliger meg, men som også legger godt grunnlag til senere i ungdomstiden.

Har du noen gode spørsmål du stiller dine barn? Kommenter gjerne!

 

COMMENTS
YOUR COMMENT

NAME
EMAIL
WEBSITE
COMMENT

next one

Dere kan ikke tro hva jeg nå tilbyr!